Historie a současnost školy
Historie
Do roku 1830 chodili kocenické děti do školy v Blovicích, škola v obci vznikla kolem let 1830-1835. Obec ale neměla školní budovu a tak se vyučovalo po chalupách, a to v domě čp. 40, kde se, podle vlastníka Sutnara, říkalo u Sutnárků a později v chalupě u Písaříků, na jejímž místě vznikl později dům čp. 66 zvaný Kulturák. Budova školy byla postavena v roce 1868, následně přistavována pro velký počet žáků. V roce 1880 chodilo do 1. třídy 82 a do 2. třídy 87 žáků(!). Od roku 1903 měla škola tři třídy, z nichž byla jedna přesunuta do prázdné místnosti v zámku. V létě chodila do školy jen polovina žáků, ostatní pomáhali v zemědělství, ale v zimě byla škola plná a děti seděly, kde se dalo.
Od roku 1920 byla v budově zámku zřízena čtvrtá třída, která byla v roce 1923 zavřena pro nedostatek žáků. V roce 1926 pro nedostatek žáků byla uzavřena i třetí třída. Od roku 1946 byla zahájena výuka na tzv. druhém stupni, tedy od páté do deváté třídy v budově zámku. V původní školní budově byla nadále dvoutřídní obecná škola. Tento stav trval do roku 1979, kdy byla zrušena škola v zámku a žáci počali jezdit od 5. třídy do nové školy v Letinech. V roce 1980 byla opuštěna po 113 letech budova školy a ta byla přesunuta do nové budovy původodní školky, kde je škola umístěná dodnes.
Z učitelů, kteří se zapsali do dějin školy jmenujme namátkou prvního učitele Matěje Sobka, dále Jana Fremutha, Hynka Rybu, Karla Tykvarta,Františka Kellera, Barboru Uzlovou, Vratislava Kose, Miloslava Tumpacha, Janu Broncovou, Janu Rodovou, Václava Šmucara či Pavla Milotu.
Současnost
Základní škola v Chocenicích je malotřídní škola s 1. až 5. ročníkem.
Základní škola je ve společné budově s mateřskou školou a školní jídelnou.
Výuka probíhá ve dvou třídách.
Jaké jsou výhody docházky do malotřídní školy?
· Ve škole vládne téměř rodinná atmosféra, pro děti je zde méně stresující prostředí než ve velké škole.
· Vzhledem k menšímu počtu žáků ve třídách je větší možnost individuálního přístupu k žákům a možnost upravit tempo výuky podle stupně vývoje žáka.
· V prostředí malé školy se daří úspěšněji předcházet sociálně patologickým jevům.
· Při spojení ročníků pomáhají starší děti mladším spolužákům, učí se pracovat samostatně, což je velká výhoda pro pozdější studium.
· Úzká spolupráce s mateřskou školou , která usnadňuje přechod dětí z MŠ do ZŠ.
Čím je tedy výchovně vzdělávací práce v malotřídní škole specifická?
* V principu skupinového vyučování – učitel musí žáky všech ročníků zaměstnávat tak, aby se vzájemně nerušili.
* V uplatňování principu tzv. otevřené třídy – žáci patřící k jednomu ročníků se pro některé předměty spojují s žáky jiného ročníku.
* Zvyšování sociální spolupráce mezi žáky – žáci jsou častěji vystaveni příležitostem ke spolupráci a respektu k ostatním.
Nabízíme
¨ rodinné prostředí s nižším počtem žáků ve třídě
¨ zájmové kroužky (šikovné ruce, sportovní hry, angličtina hrou, pro předškoláky
anglický jazyk a kurz Těšíme se na školu)
¨ rozvoj zájmů ve školní družině
¨ účast na kulturních akcích, exkurzích, výletech
¨ terénní vyučování v okolí školy, školní výukové projekty
¨ individuální logopedickou péči dětem s vadami výslovnosti
¨ individuální speciálně pedagogickou péči
¨ prodej mléčných výrobků v rámci projektu Školní mléko
¨ dodávku ovoce a zeleniny v programu Ovoce do škol
¨ stravování ve školní jídelně spojené s pitným režimem